Rusland - Mongoliƫ - China

Trans-Siberie express, Irkutsk, Mongolie & Beijing

Het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk weer een verhaaltje! Waarschijnlijk hebben veel van jullie al het een en ander van die Chinees gehoord.. Hij blijft me maar volgen, kom niet van hem af!

De laatste dagen Moskou waren nog wel gaaf. Eindelijk het Kremlin bezocht. Met de bankpas van Marvin allebei een ticket van 200 roebels ipv 700 roebels weten te scoren. We blijven nog steeds Nederlanders he! Het Kremlin was wel echt gaaf om te zien. Veel bewaking overal. Ik was nog geen 5 minuten binnen of ik werd al teruggefloten omdat ik op een of ander grasveldje stond wat kennelijk niet mocht. 's Avonds lekker wezen stappen! Was een gave tent en oh wat veel mooie vrouwen heeft Rusland toch! Marv heeft er nog een weten te strikken, ook al waren er natuurlijk nog veel mooiere. ;-)

De volgende dag hebben we afscheid genomen van Willem-Jan, Annemijn, Aniek, Lise & Merijn. Echt super dat we bij hun konden blijven. Geweldige kids zijn het!

We gingen ruim van tevoren weg naar het treinstation. Lees 1,5 uur. Maar omdat die Russen zo goed Engels op school leren (niet dus) konden we het juiste station niet vinden. We zagen de reacties van jullie al voor ons: '' dat kan ook alleen jullie overkomen.'' Gelukkig vonden we 15 minuten voor vertrek de juiste trein. Helaas geen tijd meer gehad om boodschappen en geld voor 5 dagen treinen te halen maar we hebben het in ieder geval gehaald!

De 5 dagen naar Irkutsk waren echt super! We hebben wat Nederlanders, Zwitsers, Zweden, Denen, Duitsers en Australiers ontmoet. We zijn veel opgetrokken met Eric en Vivian, een NL stel op leeftijd. (30 en 34 jaar). Maar zeker jong van geest! Veel gekaart en vooral erg veel gelachen! De laatste avond in de trein was echt koning. Wewerden allemaal uitgenodigd om wat te komen drinken bij 3Russische jongens. Dewodka vloeide rijkelijk! Wezaten met 13 mensen in 1 coupe. Die normaal gesproken geschikt is voor 4 personen! Top avond gehad. Devolgende ochtend was echter wat minder vanwege de kater. =P

De aankomst in Irkutsk vond ik erg fijn. Eindelijk weer is even de benen strekken en wat van de natuur zien! We werden naar het dorpje Lisvtyanka aan het Baikalmeer gebracht. Hier verbleven we 2 dagen in een chalet. Het Baikalkmeer was nog compleet bevoren wat het wel een beetje een mythisch gevoel gaf. Erg gaaf om te zien!

De dagen in Irkutsk waren wat minder fijn verder omdat ik van Silvie te horen kreeg dat ze niet verder wilde met onze relatie. Dat was wel even een flinke domper. Ik denk dat veel van jullie het inmiddels al weten maar ik laat het toch nog maar even via deze weg horen. Verder in Lisvtyanka niet zoveel gedaan, voelde me niet zo erg in m'n hum. Heb gelukkig nog wel fijn contact met haar kunnen hebben. Ik ga gewoon verder met mijn reis en moet maar kijken hoe het is als ik terugkom. Voor nu veranderd er namelijk niet zoveel.

Het volgende stukje treinen was richting Mongolie. Het was iets minder gezellig in de trein omdat alle andere backpackers een dag later naar Mongolie gingen. Bij aankomst in Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolie, zijn we naar een Boedistische tempel geweest. Erg indrukwekkend! We hebben alle 200 bidmolens rondgedraait, was een hele activiteit! Verder zijn we nog naar een enorm plein met een beeld van Gengiskhan geweest. (hoop dat ik de naam zo goed schrijf).

De 2 volgende dagen verbleven we bij een Nederland-Mongoolse familie in een gertent. Echt ontzettend gaaf om dat mee te maken! Bert, de Amsterdammer waar wij bij verbleven, is echt een toffe vent. Hij kan prachtig vertellen over de Mongoolse cultuur en het alledaagse leven. Hij kan vloeiend Mongools en woont er ook al zo'n 13 jaar. Tijdens het verblijf in Terelj NP, de plek waar de ger stond, hebben we nog paardgereden! Ik had dat nog nooit gedaan maar had het redelijk gauw onder de knie. Volgens mij had mijn paard nog nooit zo'n enorme vent gehad want na 1,5 van de 3 uur durende tocht kapte hij ermee en ging hij op de grond zitten! Ik was echt stomverbaasd! Vervolgens kreeg ik het paard van de gids. Een jong, sterk en vooral erg snel paard! Galoperen was echt super gaaf om te doen! En Lenny, ik heb het voor elkaar gekregen om niet van m'n paar te donderen! Marvin daarintegen ;-)!

Verder was het overnachten in de gertent ook een hele belevenis. Naast het kriebelen van de oude dekens was het echt enorm koud 's nachts. De vrouw van Bert vertelde ons dat het 's winters wel -40 graden Celsius kond worden terwijl het 's zomers 40 graden in de plus kan worden!! Voor het slapen stookten we daarom nog maareen vuurtje. Maar na 4 uur is dat hout ook op. Vervolgens moet je dus om 5 uur 's nachts je bed uit om een vuurtje te maken, we hebben erg gelachen!

Onze verwachtingen van het eten in Mongolie waren niet al te hoog. We waren al voorbereid om die megazoute yakmeld. Daarintegen kregen we gewoon een dikke biefstuk, gebakken aardappeltjes en salades. De 2e dag kregen we lekker oer Hollandse hutspot. Hoe lekker is dat!

Daarna was het tijd om vanuit Ulan Batorde trein richting Beijing te pakken. Hoe toevallig het ook weer was sliepen we in dezelfde coupe als Eric & Vivian. Ook de andere reizigers van de reis naar Irkutsk waren weer in deze trein wat het erg gezellig maakte!

1,5 dag in de trein was het naar Beijing. Ik had echt mega veel zin om dan eindelijk naar China te gaan! Bijhet aanrijdenop het perron zei Eric voor de grap. Kijk Ben, dat meisje daar is jullie gids. (Er stonden tientallen mensen op het perron). Later toen de trein stilstond bleek dat ditzelfde meisje het bordje omdraaide met dhr. van Eck & dhr. Chin erop! Super grappig! (moest je bij zijn). Onze gids voor de eerste dagen in Beijing heet Lora (of Laura, weet ik het). Ze kon erg leuk vertellen over de verschillende tempels en pleinen waar we geweest zijn. Onder andere de verboden stad waar het krioelde van de Chinezen. Het zijn echt net mieren die mensen! Overal duiken ze op. Wat wel leuk is dat veel Chinezen met me op de foto willen. Soms voel je je net een beroemd persoon! Helaas willen ze Marvin niet, hij zal wel te normaal zijn ofzo! =)

Verder hebben we nog de Temple of Heaven gezien, de enige Lama Temple in Beijing en natuurlijk the Great Wall! Wat een enorm bouwwerk is dat zeg! Pff, niet te geloven. Wij zijn naar een stuk muur geweest waar het niet zo toeristisch was. Sommige stukken waren wel heavy om te lopen maar wat een uitzicht! De dag ervoor hadden we in de Lama Templebij het Boeddha beeld voor detoekomst gebeden dat het mooi weer moest zijn de volgende dag! Gelukkig heeft hij die gebeden gehoord, het was prachtig weer en ik heb wat mooie pictures kunnen schieten!

Het is alleen wel lastig om foto's nu online te kunnen zetten. De internet verbinding in het hostel waar we nu verblijven is niet zo snel. Wat inhoudt dat het een paar uur duurt voordat we wat foto's kunnen uploaden. Ik zal zsm proberen wat foto's online te zetten! Wat ook nog wel vervelend is, is dat de Chinese overheid nog al wat internet websites blokkeert. Onder andere Facebook. Erg jammer, de reacties op Facebook kunnen wij dus niet lezen.

Ik denk dat dit verhaal zo wel lang genoeg is anders wordt het ook zo'n boek om te lezen! Het volgende verhaaltje zal denk ik uit Xi'an komen. Mail en reageer vooral zodat ik ook weet hoe het in NL is! Heb al het een en ander gehoord maar keep going please!

Groetjes aan iedereen!

Ben

Reacties

Reacties

pa en ma

Hoi Ben,

Leuk om na het skypen van gisteren ook je verhalen te lezen. Wat een avonturen! Veel plezier daar nog in Beijing. We skypen snel weer eens.

Groeten van pa en ma

Esther

Guys,

Have fun!

Xx

Mirjam

Hee, hehe eindelijk weer eens een verhaal! Vind het niet erg hoor, als het lang is. Beetje afleiding tijdens het werken aan mn scriptie. Was leuk gisteren, met de hele familie op Skype. Oma snapte er niet veel van, vroeg steeds maar hoe duur dat wel niet is. Haha..
Geef dat paardje trouwens groot gelijk dat ie na anderhalf uur op de grond ging liggen. Arm beest.. Nou have fun nog komende weken in Peking. En hoop toch nog wel op foto's, hoor..

XXX

Nikki

Leuk om weer wat te lezen.
We missen jullie wel op het terras hoor!
En geniet er vooral van:)

lenny

Fijn dat je niet van je paard bent gevallen, maar een ingestort paard is ook wel apart.;-D. Het lijkt me wel een geweldige ervaring, die reis van jullie! Take care en have fun! groetjes

Julia

Hey Ben,

Leuk zo al jullie verhalen, heel veel plezier daar en hou je taai! Geniet ervan!

Liefs Julia

Jos

Hoi Ben,
Zaterdag hoorde ik van je vader, dat er weer een verhaal aan zat te komen. Ik was al bang, dat jullie verdwaald waren in dat onmetelijke land. Maar naar ik begreep, was de internetverbinding een probleem. Maar dit verhaal met erg veel plezier (behalve die ene passage dan) gelezen. Je zus kon het zich van dat paard goed voorstellen. Ik niet. Als je zo'n belangrijk figuur mag vervoeren, dan had dat beest je de dubbele tijd moeten vervoeren. Kon je bij dat beestje wel met je voeten bij de grond? Of zat je hoog en droog? Al met al een erg prachtig verhaal. Ik wens jullie veel plezier en wacht weer - enigszins ongeduldig - op je nieuwe wetenswaardigheden.

Steef en Marga

Hallo Ben,

Wil alleen even weten wat die Chinezen met jou foto,s gaan doen haha!!!
Leuk al jullie verhalen.
Maak er nog een mooie tijd van met elkaar en we wachten op nog meer verhalen en foto,s en fimpjes...

Groetjes Steef Marga

Bobby

Ben, leuk verhaal weer! Geniet ervan he!

Simeon

Koning!! Geniet er nog van, voor je het weet is het namelijk weer voorbij en zit je in dit warme kikkerlandje weer!!

Groetjes,
Siem

Remco

Klinkt allemaal supertof ben!!

Maartje

Wat en zielig paard haha!
Ben benieuwd naar de foto's :)

Bart

Heerlijk verhaal Ben! Dronken worden in een trein wie wil dat nou niet!

Veel plezier en groeten aan Marvin ook!

Tim vd B

Kerel,

Mooie foto's man! Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Gister 'Transsiberian' gekeken, had een iets andere afloop, als je tijd hebt moet je die maar kijken;).

Veel plezier!

Ben

@ Tim

Die heb ik al gezien! Hoop niet dat wij ook zo eindigen ;-)!

Berry

Gaaf man al die verhalen en belevenissen!
Ik krijg na al jou verhalen ook alweer zin in de vakantie!Ik moet het helaas met maar 3 weekjes doen!Wij gaan ook weer een mooie reis maken,naar Borneo dit keer.Geniet ervan!Groet berry

Vivian & Eric

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! We kunnen het in Chengdu met je vieren!

Groeten uit Shanghai

Gonneke

Hoi Ben,

Allereerst van harte gefeliciteerd. Was gisteren bij je ouders en hoorde van je belevenissen en kreeg je blog-adres. Geweldig om te lezen wat je allemaal mee maakt. Maak er een leuke verjaardag van op zijn Chinees ( wat dat ook mag zijn) en ga door met genieten van deze bijzondere reis.

Groeten, Gonneke

Mirjam

Hanky panky sjanghai, hanky panky sjanghai, hanky panky, hanky panky, hanky panky sjanghai! GEFELICITEERD!!! Heb je gemaild..

XXX

John en Marjan

Ha Ben,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Deze verjaardag zal onvergetelijk zijn vertel later maar een hoe Chinesen verjaardagen vieren. Misschien heb je tips voor nieuwe tradities.
Dank voor je mooie verhalen en we genieten ook van je mooie en soms ontroerende foto's.
een fijne dag en een mooi vervolg van je reis gewenst!

arjen

ha heren!

wat een verhalen! heb het weer met plezier gelezen. en natuurlijk Ben nog van harte! Geniet met volle teugen!

Ciao

Heleen en Henk

Hoi Ben, Van harte gefeliciteerd met Jverjaardag. Het zal een verjaardag zijn om nooit te vergeten. We lezen je reisverslagen met veel interesse en wensen je nog veel plezier.

groeten, Henk en Heleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!