Rusland - Mongolië - China

Shanghai en weer terug

Ni hao!(voor de laatste keer

Frown
)

Het is alweer m'n laatste blog beste vrienden, vriendinnen en familie. Ons grote avontuur zit er alweer een week op. Ik ben inmiddels alweer ruim een week in het koude kille Nederland waar nu alweer zoveel regen is gevallen, niet normaal! Gelukkig maakt het weerzien met vrienden en familie toch wel weer wat goed, erg leuk iedereen weer te zien en ik kijk er naar uit om de rest ook te zien! Maar niet voordat ik jullie het laatste stukje van onze reis nog vertel. Dat is niet zomaar een stukje, nee dat is het stukje met de grootste stad ter wereld: Shanghai!

Er is nogal wat onduidelijkheid over het inwoneraantal van Shanghai. Het is zeker dat de stad 14 miljoen inwoners heeft maar ik heb van een reisgenoot die in Shanghai woont gehoord dat er elke dag wel meer dan 20 miljoen mensen in de stad Shanghai aanwezig zijn. Een inmense stad wat je als Nederlander niet kan voorstellen.Marv en ik hadden mazzel dat we in het hotel van een vriend van Marv's pa konden verblijven. In totaal zijn we 13 dagen in Shanghai geweest en de financiele situatie was niet erg ruim waardoor dit wel een lekkere meevaller was! Het Vienna International Hotel is een best luxe hotel. Twee heerlijke grote 2persoonsbedden en een grote badkamer met een raam gericht op de slaapkamer. Enigszins erotisch voor stelletjes maar wij hebben daar, op onderstaande foto na, maar geen gebruik van gemaakt..

Laughing

Van de 13 dagen zijn we lang niet alle dagen actief geweest. Er zaten ook wel wat relax dagen tussen waar we niet voor 15uur wakker werden en onze bezigheden op de dag niet veel meer waren dan wat lezen, eten en een spelletje spelen. Toch ook wel heerlijk!

The Bund
Natuurlijk hebben we niet alleen maar op onze luie reet gezeten en zijn we al vrij snel op pad gegaan naar de welbekende Bund view. We gingen het einde van de middag weg en konden zo terwijl het donker werd de lichten van Pudong zien aangaan. Pudong is een soort van eiland waar alle grote en bekende wolkenkrabbers te zien zijn. Zie foto bovenaan.

The French Concession
Bijna 100 jaar (van 1849 tot 1946) is de French Concession in handen geweest van, hoe kan het ook anders, Frankrijk! Het is duidelijk te zien dat die Fransen hun Europese kenmerken hebben achtergelaten. Tenmidden van alle hoge wolkenkrabbers en drukte is er een soort van klein Europa te vinden. Straten die net zo zijn ingericht als in west Europa en vooral de gebouwen zijn vrijwel hetzelfde. Grappig om dit te zien na 3 maanden Chinese tempels en architectuur.

De regen gooide alleen wat roet in het eten waardoor we wat sneller door onze route zijn gelopen. We mogen niet klagen, we hebben in 3,5 maand tijd denk ik 2x echt goed last van regen gehad. We hebben blogs gelezen van reisgenoten in China die het toch wat minder goed hadden. Zijn onze gebeden bij de Buddha voor de toekomst toch gehoord!

Cool

Made in China
Pff, wat een rotzooi kan China toch hebben. We zijn in een ondergronds shopping center geweest wat zo groot was dat we er wel een paar keer verdwaald zijn. Elke winkel verkoopt zo ongeveer hetzelfde. T-shirts, t-shirts en t-shirts.. gek werd je er van! We hadden al in de Lonely planet gelezen dat de verkopers met absurd hoge prijzen begonnen. Zo wilde ik mooie leren schoenen kopen. De verkoper begon de prijs op zijn rekenmachine in te typen. Eerst een 1, toen een 5 en toen een 0. Ik dacht oke, dat is best redelijk.. 150 Yuan (€16,-) voor een paar nep schoenen. Tot mijn grote verbazing zette die grapjas er nog een 0 achter! (€160,,-!!!!) Ik ben lachend weggelopen. De beste man trok mij gelijk weer terug zijn winkeltje in en ik ben uiteindelijk, na heel wat keren in en uit te zijn gelopen, voor twee tientjes met de schoenen weg gegaan.
Marv en ik wilde ook wel graag nog wat t-shirt hebben. Nou die hebben we gekregen ook! We zijn wel uitgemaakt voor ''...nog lager dan een vrouw...'' maar dat maakt niet uit! Die zien we nooit meer... terug!!

Laughing

Er was ook een complete afdeling waar maatpakken verkocht werden. Dit konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan en we zijn een middagje bezig geweest een mooi pak uit te zoeken. Wel kwamen we nog wat alternatieve tegen die het net niet zijn geworden:

Na een paar uur zoet te zijn geweest met het uitzoeken en aanmeten moesten we nog een aantal dagen wachten voordat het op maat gemaakt was.

Science & Technology museum
Na ons een ochtend (weer) verslapen te hebben toch nog gauw naar het Science & Technology museum gegaan. Een enorm museum wat we niet eens helemaal hebben kunnen zien omdat het om 16u alweer dicht ging! Hebben wij weer. Wel hebben we kunnen genieten van de spectaculaire, overdonderende, fantastische aardbeving simulator! NOT! Wat een deceptie was dat. Onderhand een uur in de rij gewacht voor 5 minuten op een trilplank.. haha!
Verder in het museum nog naar een zaal geweest waar dieren vanuit de hele wereld waren opgezet. Was best knap gedaan maar daarvoor hadden we net zo goed naar een dierentuin kunnen gaan. De afdeling die wel interessant was, was de Robots afdeling. Van een robot die piano kon spelen naar dansende robots naar een robot die een live portrettekening kon maken. Was leuk!

Pudong
Na de fantastische skyline al eens op de foto gezet te hebben moesten we deze wolkenkrabbers natuurlijk ook even van dichtbij bekijken. We gingen met de sightseeing tunnel naar de wijk Pudong toe. We hadden al van onze reisvriend Bob gehoord dat dit echt hilarisch om te doen is en dat je echt per plex staat. Haha, nou Bob, je hebt gelijk! Wat een kermisattractie!

Laughing

Eenmaal uit de tunnel gekomen werd al duidelijk hoe ontzettend hoog alle gebouwen waren. Een feitje is dat Shanghai twee keer zoveel wolkenkrabbers heeft als New York! Pff, je voelt je wel erg klein tussen al deze grote jongens in. Er waren eigenlijk drie bekende torens in Pudong.

Oriental TV Tower

Jinmao Tower

Shanghai World Financial Center

De Oriental Pearl TV tower (468m) staat vooral bekend om zijn felle kleuren op de skyline en de grote ronde bollen. We zijn hier niet in geweest omdat dit niet de hoogste van Shanghai was.

De Jinmao Tower (421m) was tot voor kort de hoogste toren van China. Althans, je kon er het hoogste komen. Er is een verschil tussen hoogte waar je kunt komen als persoon en antennehoogte. Maar deze toren is in 2007 overtroffen in hoogte door het:

Shanghai World Financial Center, ook wel SWFC genoemd. (492m) Deze inmens grote toren ziet er ook wel uit als een bieropener. Deze toren heeft vier records in het Guiness book of World Records namelijk:

- Hoogste observatiedek ter wereld
- Hoogste hotel ter wereld
- Hoogste bar ter wereld
- Hoogste restaurant ter wereld

Deze grote vriend zijn we eens even van binnen gaan bekijken. Verdwalen doe je echt zo in dit gebouw. We zijn eerst naar de 90e verdieping geweest waar het restaurant zat. Al gauw werd ons verteld dat we een minimale besteding van 200 yuan (€21,-) p.p. moesten doen. We hebben snel een kiekje genomen en zijn weer naar beneden gegaan. Ik ben later nog alleen naar de 100e verdieping (de top) van het gebouw gegaan. Kostte weliswaar een tientje maar het was het waard! De ondergrond van de 100e verdieping bestaat voor een groot deel uit glas wat het wel erg gaaf maakt:

Deze grote vriend wordt (als alles op schema ligt) ingehaald door z'n buurman in 2014. Deze grote jongen moet in totaal 632 meter hoog worden! Beste joekel! Valt me nog alles mee dat die Chinezen niet het hoogste gebouw ter wereld willen hebben. Die staat nog steeds in Dubai met z'n 828 meter. Weliswaar met een enorme antenne maargoed...

Diezelfde avond zijn Marv en ik nog naar een club / bar in Shanghai geweest. In de Lonely planet en van onze Shangainese vriend hadden we al gehoord dat je hier onbeperkt kon drinken voor 100 Yuan!! (= €10,-) Daar zit niet alleen bier en fris bij in, nee alles kon je drinken! We kwamen daar om ongeveer 9 uur aan en begonnen met een Malibu cola. Al gauw werden dat er meer en meer en meeeeer.. Marv weet geloof ik nog steeds niet hoe die thuis is gekomen. Niet alleen Marv was er slecht aan toe, ook menig ander Chinees kon het niet aan en had het niet eens door dat een andere Chinees (a.k.a. Marvin Chin) z'n blote billen in zijn gezicht duwde:

Echt een super toffe avond / nacht gehad en de dag erna hebben we geen daglicht gezien. Geloof dat Marv wel nog een aantal keer de binnenkant van de wc goed heeft bekeken!

Tongue out

Pudong International Airport
Op onze laatste dag in Shanghai zijn we met de Maglev trein naar het vliegveld gegaan. Deze trein kan normaal gesproken 431 km/u maar toen wij er in zaten had hij geen zin om harder te gaan dan 301 km/u. Ook hard zat maar we hadden er meer van verwacht...

De tijd van gaan was aangebroken. De 3,5 maand die in Rusland begon zit er al weer op. Ik heb echt een fantastische tijd gehad en zou dit niet hebben willen missen. Ik kan niet opnoemen wat nu het gaafst of het mooist was. Er zijn zo ontzettend veel leuke dingen gebeurd en we hebben zoveel moois gezien echt ongelofelijk!
Marv jongen, ik ben blij dat ik deze reis met jou heb kunnen maken! Zal er nog vaak aan terugdenken en hoop dat we in de toekomst nog is een reisje kunnen maken!

Aangekomen op schiphol gauw ons pak aangetrokken en door de gate gegaan, terug het koude Nederland in!

Ik wil iedereen bedanken die mij heeft gevolgd en / of heeft gereageerd. Echt super leuk om jullie reacties te lezen. Doet wel wat met me! Thanks!

Ik sluit het af met een aantal leuke wist-je-datjes. Een aantal staan er ook op Marv's blog maar een aantal niet!

Wist je dat:

  • ...Marvin de gehele reis 5x zijn zonnebril is kwijtgeraakt?
  • ...ik voorlopig geen trap en trein meer kan zien?
  • ...ik nu bezig ben met seizoen 4 van de Big Bang Theory na 20x seizoen 1 t/m 3 te hebben gezien?
  • ...Marvin's goede voornemen was om wat minder tv series te gaan kijken maar ik 100% zeker weet dat hij bezig is met How I met your mother aangezien hij seizoen 1 t/m 6 in Shanghai heeft gekocht?
  • ...ik 3 broeken, 3 t-shirts, twee truien en een sjaal heb achtergelaten in China?
  • ... van de 106 dagen durende reis Marv en ik ongeveer 100 dagen aan de diarree zijn geweest?
  • ...we in totaal zo'n 24.000 km hebben afgelegd via vliegtuig, trein, bus, metro, trolleybus, auto, fiets, riksja, paard en bamboovlot?
  • ...ik nog steeds het dovenalfabet uit mijn hoofd ken?
  • ...op Schiphol iedereen opkijkt als je een lekkere rochel op de grond neergooit?
  • ...een biertje in China in de supermarkt zo ongeveer 10x goedkoper is als in NL?
  • ...Marvin in een avond / nacht 9x kan overgeven?
  • ...de samenstelling van zijn braaksel moeilijk te beschrijven is?
  • ...het erg fijn is je wc papier weer in de wc pot te mogen gooien i.p.v. in een emmertje?
  • ...er op een gegeven moment meer dan 30 muggenbulten alleen op mijn linkervoet zaten?
  • ...ik deze muggen totaal niet mis hier in Nederland?
  • ...ik nu weer het oh zo fijne gekrijs van een papegaai elke ochtend hoor?

Tot snel vrienden en familie!

Groetjes en liefs,

Ben

Reacties

Reacties

Jos

Jammer dat het nu voorbij is. Ik heb genoten van jullie wel en gelukkig weinig wee. Intussen heb ik wel de partytent bij Ben in de tuin zien staan. Ja, je moet toch wat in de natste maand juli sinds mensenheugenis. Ik hoop je weer bij Viking te ontmoeten. Is ook weer plezierig. Succes met het ontwennen van zo'n lange, intensieve en geweldige periode!

Marv

Pfff wat een mooie foto's hebben we toch gemaakt he! Vooral die foto's van mijn mooie billen! haha

Het was een fantastische reis Ben! Heb ervan genoten, maar ook van jou! thnx maat!
Heb nu al weer heimwee!

Marv

owja enne ik ben halverwege seizoen 3 :p

Mirjam

Hoi broertje,
Leuk om de laatste foto's te zien, al hoop ik ze uiteraard binnenkort eens allemaal bij elkaar in een boek te bewonderen. Ben je al begonnen? Hopelijk houd je trouwens die 9 kilo eraf, anders kan je dat chique pak straks niet meer aan! Zou jammer zijn.. ;)
X

Maartje

Hé Ben,
Het is dan echt afgelopen nu.. jammer hè? Vond je verhalen en foto's erg leuk om te lezen en zien! Maar misschien dan minder foto's van Marvins billen? :p
X

John en Marjan

Net thuis uit Frankrijk en nog wat beduusd van alle mooie dingen die wij gezien hebben, sta ik weer met beide benen op de grond na jouw laatste verhalen gelezen te hebben. Dat is toch wel gaaf. Al die enorme gebouwen....En een paar kilo's lichter staat je goed. Het zal nog wel even duren voordat je weer in het normale leven kan stappen. Hoewel je baas wel op je staat te wachten waarschijnlijk.
Dank voor al je mooie verhalen en foto's. Het was leuk om je op deze reis te volgen. Trouwens..... Wist jij dat de laatste foto steeds zichtbaar bleef??

Groetjes van ons uit Nieuwegein.

Viv en Eric

Vanuit Borneo, waar wij aan de laatste week van onze reis zijn begonnen, net smakelijk gelachen om het wederom briljante verhaal en dito foto's. Volgende week woensdag zijn we weer in het land, de muggen zullen wij evenmin missen! Wellicht kunnen we snel samen een (iets wat duurder) biertje pakken en (nog veel duurdere) sushi eten in Utrecht? Vrijdagavond 2 sept al iets op jullie agenda's? Is misschien een optie... Anyway, wij gaan zo de bus in op weg naar oostkant van Borneo om de reis af te sluiten met hopelijk mooi duiken in Sipadan. Tot snel!
Vivian en Eric

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!