Rusland - Mongolië - China

NZ: The Southern Island

Daar zit ik dan, in Christchurch op een kruk in een hostel waar vroeger een gevangenis was mijn 2e blog te schrijven. Tevens de laatste van NZ want morgenochtend vroeg vliegen Marv en ik naar Australie. We zijn inmiddels alweer ruim een maand onderweg en wat een mooie dingen heb ik gezien zeg. Nieuw Zeeland heeft echt zoveel moois te bieden. Los van alle mooie natuur heb ik ook heel veel mooie en lieve mensen ontmoet waarvan we er gelukkig nog een paar in Australie zullen tegenkomen.

De laatste weken hebben Marv en ik het zuidereiland van NZ afgereist in een prachtig mooie auto, genaamd Cubey! Op de foto's kun je wel zien waarom hij deze naam heeft gekregen.

Christchurch

We hebben deze auto opgehaald in de stad waar we hem een paar uur geleden ook weer hebben ingeleverd, Christchurch. Ongeveer drie weken geleden pakten we de ferry van het noordereiland naar Picton, een stadje op het zuidereiland. Vanuit hier konden we meeliften met Peter, een gast die we hebben leren kennen via de Stray bus. Peter bracht ons naar Christchurch waar we diezelfde avond nog een rugbymatch hebben gekeken. Erg gaaf om eens gezien te hebben!

We sliepen die avond in een hostel. Althans, dat dachten we. We hadden overdag contact gehad met de dame van het hostel aangezien we pas na de rugbymatch aan zouden komen. Ze zou een envelop ophangen met onze sleutel erin. Aangekomen bij het hostel hangt er inderdaad een envelop op de deur, alleen stonden onze namen er niet op. Na een half uur gezocht te hebben uiteindelijk deze sleutel gepakt, de kamer ingegaan en lekker gaan slapen.

" WHAT THE HELL ARE YOU GUYS DOING HERE?" klonk het de volgende morgen om 7u. Na veel commotie en een bezoekje van de politie bleek dat wij (ja echt onze schuld) naar het verkeerde hostel waren gegaan. Weten wij veel, vet toevallig dat daar dan ook een envelop op de deur hing. :P

De volgende dag konden we gelukkig onze auto ophalen en dat was maar goed ook! Christchurch is niet echt een place to be! Naast onze fantastische avond in het hostel lijkt het wel alsof de aardbeving van drie jaar geleden vorige week heeft plaatsgevonden. Alles staat in de steigers en oogt grauw. Snel weg hier!

Cubey opgepikt en naar de westcoast van NZ gereden. Het is eventjes wennen om aan de andere kant van de weg te rijden. Het knipperlicht zit ook aan de andere kant van het stuur waardoor het vaak gebeurde dat op een zonnige dag de ruitenwissers van Cubey even "getest" werden.

De uitzichten in NZ vanuit de auto zijn echt onbeschrijfbaar. Ik ga er dan ook niet teveel over vertellen, check de foto's maar.

Punakaiki & Abel Tasman

Aangekomen op de westcoast zijn we richting Punakaiki gereden waar onze vrienden van Stray op dat moment verbleven. Leuk om ze weer te zien! Samen met hun een hike gemaakt en daarna doorgereden naar Abel Tasman national park, gelegen in het noorden.

Abel Tasman is echt een prachtig national park, we hebben hier een aquataxi genomen naar een van de vele baaien die er zijn. Vervolgens zelf de Abel Tasman track van ruim 28km teruggelopen. Tussendoor even een break genomen op een van de prachtige strandjes die langs de route liggen. Het stikt er alleen van de zandvlooien waardoor het toch minder relaxed zonnen is.

Na Abel Tasman zijn wij de route van de Stray bus gevolgd naar het zuiden. Volgende stop was Franz Joseph. Een dorpje bekend om z'n gletsjer. Helaas regende het toen wij aankwamen dus hebben wij gewacht tot de volgende dag. Van anderen hadden wij al gehoord dat dit een van de mooiste plekken is om een skydive te maken. Nou staat dit zeker op mijn lijstje om in NZ te doen dus tsja, waarom niet nu gelijk? We hebben er even op moeten wachten maar wat was dit ontzettend gaaf zeg! Wauw, aan de ene kant de oceaan + het bos en aan de andere kant de gletsjer met de bergen op de achtergrond. Super vet!! (Zeker niet m'n laatste keer)

Queenstown

Na deze super sprong uit een vliegtuig onze reis vervolgd naar Queenstown. Van vrienden die al eerder in NZ zijn geweest heb ik gehoord dat het een relaxed stadje is. Dat kan ik echt volledig bevestigen! Pff, ik zou hier echt zo kunnen wonen. Iedereen is zo ontzettend vriendelijk en er heerst totaal geen stress (Komt misschien ook wel omdat in in de "travelling mood" zit).

Het stadje ligt aan een prachtig meer met schitterende bergen op de achtergrond. Cubey even geparkeerd en voor een aantal dagen een hostel geboekt bij onze Stray vrienden.

Heerlijke dagen en avondjes gehad in Queenstown! St. Patricksday (groot feest voor alle Engelstalige landen) gevierd tot in de vroege uurtjes met allemaal lieve en leuke mensen!

Ik moet zeggen dat ik mij wel eens fitter heb gevoeld dan de dag na St. Patricksday. Maar dat maakt niet uit, Marv en ik doen gewoon even een bungeejump en een bungeeswing! Wauw, wauw, wauw... super gaaf! Van een plankje afspringen in een 134m diep ravijn, ik kan mij nu helemaal voorstellen dat dat je hobby is! Ook de swing was erg grappig, ondersteboven achterstevoren hangend aan een grote schommel wederom het diepe ravijn in. Geniaal filmpje (te vinden op Facebook).

Milford Sound

Na al die adrenaline (en een stuk lichtere portemonnee) in Queenstown werd het tijd voor het mooiste stukje NZ wat ik heb gezien. Milford Sound. De weg er naartoe hadden we niet meer dan 10m zicht om ons heen vanwege de regen. De volgende dag was echter alles weg en hadden we enorm veel geluk met het weer. Een boottocht gemaakt tussen de schitterende fjorden. Zelfs nog dolfijnen gezien!

De weg terug naar Queenstown was echt totaal het tegenovergestelde als de heenweg. Het leek wel of we in een andere wereld reden. Watervalletjes, mooie meren, vogeltjes die fluiten.. het was echt fantastisch! Op de weg terug nog de Key Summit track gelopen samen met onze Rotterdamse vriend Milan. Wederom prachtige plaatjes!

Na al dit moois gehad te hebben weer even terug naar de relax modus in Queenstown. Paar dagen gebleven en vervolgens naar Mt. Cook gereden. De hoogste berg van NZ. Er was echter nog 1 ding:

Daar was hij dan eindelijk, onze eerste boete. Ik vond het al lang duren! $40,- omdat mijn Chinese vriend de auto verkeerd had geparkeerd! :P Kennelijk mag je in NZ de auto niet in de verkeerde richting langs de weg parkeren...

De boete snel weggestopt en doorgereden. Mt. Cook is niet beklimbaar voor amateurs maar er waren genoeg hikes in de omgeving te doen die ook mooi waren. Onder andere een tochtje van 3u steil omhoog (>2000 treden) naar een uitkijkpunt. Lekker hoor!

Na bijna doodgevroren te zijn in de tent bovenop Cubey doorgereden naar Rangitiki waar we wederom een aantal mensen van Stray ontmoeten. Ze zullen wel denken..

Hier gisteren wezen raften op de Rangitiki rivier. De moeilijkheidsgraad vond ik wel meevallen maar het was lekker verfrissend om in het water te springen vanaf een 10m hoge rots!

Nu dus het laatste dagje NZ. Vannacht gaat onze wekker rond 3u om op te staan. We zullen dan ergens rond het middaguur aankomen in Cairns, Australie. Er zitten daar al wat vrienden van ons en die konden ons zeggen dat het daar > 35 graden is. JEEJ!!

Tot snel allemaal!

Liefs, Ben