Rusland - Mongoliƫ - China

Yangshuo & Sanya

Welkom welkom!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen en aangezien we hier alle tijd van de wereld hebben is hier maar weer eens een verhaaltje! Oja, trouwens.. Dit is de 2e poging. Ik had net m'n blog helemaal af, druk ik op een knopje: plof computer uit! F*CK! Ik had hem natuurlijk niet opgeslagen.. =(

Yangshuo
Ik was volgens mij gebleven bij het stukje waar wij in Guilin aan het wachten waren om met de bamboo boot naar Yangshuo te gaan. We hebben er 2 dagen op moeten wachten maar zijn uiteindelijk wel gegaan! 's Ochtends werden we opgepikt door een bus en vervolgens afgezet bij de Li rivier. Samen met een Chinees, twee Engelsen en een paar enorme backpacks zaten Marv en ik heerlijk vooraan op de boot! Pff, wat een enorm gave trip was dit zeg! Een koel briesje waaide door m'n haren terwijl we intens aan het genieten waren van het fabuleuze Karstgebergte.

Na elke bocht kwam er weer een ander fantastisch uitzicht tevoorschijn. Grappig was dat Marv en ik veel verschillende figuren en gezichten konden vormen van de enorme limestones die samen het Karstgebergte vormen. Vreemd genoeg kwam Arjen steeds om het hoekje kijken, check Marv's blog maar voor de foto!

Het tripje duurde (jammer genoeg) een kleine 2 uurtjes. We werden vervolgens aan de kant afgezet en reden met een bus verder naar Yangshuo.
Daar eenmaal aangekomen zijn we samen met de twee Engelsen, Dan & Claire, op een tuktuk naar ons hostel gereden. Met z'n 4en op een tuktuk, prachtervaring!

Het hostel waar wij verbleven was de Giggling Tree en wordt gerunt door Nederlanders. Dat was goed te merken want er waren genoeg Dutchies! De menukaart beviel ons erg goed! Ik kan jullie vertellen dat een patatje speciaal of oorlog er zeer goed in gaat na 3 maanden!
Na de lunch maar gelijk richting de rivier gegaan. De Giggling Tree ligt op zo'n 5 km van Yangshuo vandaan en grenst praktisch aan de Yulong rivier, een aftakking van de grotere Li rivier. Heerlijk om een duik te nemen in het heldere water bij een temperatuur van zo'n 35 graden en een enorme luchtvochtigheid! 1 stap buiten en het zweet gutst al letterlijk van je voorhoofd af! We hebben dus veel tijd doorgebracht in de rivier. De rivier had een klein watervalletje waar je perfect in kon liggen. Resultaat:

Samen met Dan & Claire veel tijd doorgebracht in de Giggling Tree. Leuk koppel dat in totaal een jaar aan het reizen is. Dan besef je opeens dat 3,5 maand eigenlijk peanuts is!

De Giggling Tree organiseerde veel activiteiten. Onder andere een kookles. Marv en ik werden opgepikt bij het hostel en werden gedropt bij een lokale markt. Mooi om te zien hoe het daar in z'n werk gaat. Het begon in een ruimte waar allemaal verschillende soorten groente en fruit verkocht werden en ging vervolgens naar een plek waar je werkelijk waar alle soorten vlees kan kopen. Van kippenvoeten tot kikkers en van varkensoren tot aan de penis van een of ander beest. Het was ook best bizar om te zien dat er honden en katten verkocht werden. Niet alleen verkocht maar ook voor je neus geslacht! Hondjes zaten piepend in kooitjes te wachten op een potentiele koper... nee niet als huisdier! Best schokkend om een geslachtte hond aan een vleeshaak te zien hangen! Gelukkig hebben we dat in NL niet.

Na dit bijzondere bezoekje was het tijd om te gaan koken. Onze kookjuf leerde ons verschillende snijtechnieken om toe te passen op de groente. Vervolgens ging het vuur aan en schreeuwde ze als een ware dictator hoe en wat we moesten doen. VUUR OP 7, NU!! DON'T FORGET THE OIL!! Erg grappig! =)
We hebben in totaal 5 gerechten gemaakt. Kong pao chicken, beerfish, aubergine met oestersaus, groenten gevuld met vlees en een combinatie van Chinese groenten. Vooral de aubergine (eggplant) beviel mij erg goed! Normaal gesproken hou ik daar niet zo van maar op deze wijze, jammie! De recepten hebben we mee gekregen en daar ga ik thuis zeker weten een keer mee aan de haal!

In de Giggling Tree hebben we ook nog een keer mountainbikes gehuurd. We zijn toen naar Yangshuo gereden om daar vervolgens over te stappen op een scooter. Erg gaaf om dat een keer mee te maken. Chinezen doen niet aan helmen, laat staan aan verkeersregels! Zie je het al voor je in NL, een politieauto rechts inhalen op een scooter met 100 km/u zonder helm? =P Verder kennen ze ook niet het juiste gebruik van rijstroken en wordt de toeter overmatig vaak gebruikt tot aan ergernis toe. Gauw weg gegaan uit het drukke verkeer in de stad en de rustige wegen door de Karstbergen opgezocht.

De Giggling Tree was echt een fantastische plek om te verblijven. Er was alleen 1 nadeel: de muggen. God wat heb ik een gruwelijk pokkehekel aan die beesten gekregen zeg. Die beesten verdienen het gewoon niet om te leven.. Pff, ben helemaal kapot gestoken. Gelukkig hadden we een klamboe voor de nacht anders had ik het waarschijnlijk niet overleefd...

Het was weer tijd om terug naar Yangshuo te gaan. De Giggling Tree was namelijk wel iets prijziger dan een normaal hostel. Aangekomen in Yangshuo bleek dat de dorms vol zaten in het hostel. Maar aangezien wij via hostelbookers.com hadden geboekt kregen we een double room voor de prijs van een dorm. Ik zeg prima!
Vanuit dit hostel hebben we nog een lightshow bezocht. De director van deze show is dezelfde man als die de opening van de Olympische Spelen van 2008 in Beijing heeft bedacht. Leuke show om te zien maar ik had iets meer actie verwacht, het was meer dans. Er werd geloof ik ook een verhaal verteld maar daar begrepen wij geen reet van omdat het in het Chinees was.

Verder in Yangshuo nog een keer scooters gehuurd omdat het zo gaaf was. Dit keer was het weer alleen wat minder goed. Poncho gekocht en gaan met die banaan! Best leuk zo'n scooter! Yangshuo was echt super, zeker weten een van de hoogtepunten van de reis! Het was alleen weer tijd om door te gaan. We zijn terug naar Guilin gegaan waar ons oude vertrouwde super hostel op ons wachtte. Voor 2 euro per nacht (jaja, ze hebben de prijs met een euro verhoogd) zijn we daar nog 5 nachten verbleven. We hebben hier vrij weinig tot niks uitgevoerd. Een beetje poulen, biertje drinken, uitgaan, internetten, slapen, uit eten gaan en socializen. Heerlijk dat gevoel van vakantie!
Oja, ik heb nog wel 1 ding geleerd in Guilin. Een Engelse verpleegkundige, Cat, heeft mij het dovenalfabet geleerd! Ik kan nu van A tot Z uitbeelden met mijn handen! Best gaaf toch!?

Sanya
Ik weet het, het is niet eerlijk maar na 5 dagen luieren staat ons nog een week vakantie te wachten. We vliegen namelijk naar Hainan! Het grote eiland in het zuiden van China midden in de Zuid-Chinese zee wordt ook wel het Hawai van China genoemd. Na 3 maanden geen zee en strand te hebben gezien is dit wel even lekker! Aangekomen in Haikou, de hoofdstad van Hainan, eerst even een nachtje doorgebracht in een hostel. Het was namelijk al 11 uur 's avonds bij aankomst. Na Marv (weer) ingemaakt te hebben met pingpong een heerlijke koele nacht tegemoet gegaan!

De volgende ochtend zijn we samen met drie Chinezen (gratis) meegereden naar Sanya. Het meest zuidelijke stadje van China. Bij aankomst stond ons een mooi plaatje te wachten:

Onze spullen gedropt in ons appartement en gelijk het zwembad ingedoken. Alles wat we nodig hebben is er. Zon, zee, strand, zwembad, bier, appartementje! Heerlijk! Enige wat ontbrak is het Engels wat je toch wel zou verwachten van hotel staff. Vreselijk frustrerend bij het in- en uitchecken. Maar dat mocht de pret niet derven!
De volgende dagen doorgekomen op het strand en in het zwembad. Nog op jacht geweest naar een voetbal omdat we zin hadden om een balletje te trappen op het strand. 6 etages van een shopping mall afgezocht en geen bal kunnen vinden. Uiteindelijk maar een dure adidas bal gekocht want we moesten en zouden een bal hebben!

We zitten nu in een hostel centraal in Sanya. 5 minuten lopen naar het strand alleen helaas geen zwembad meer. Maar de zee biedt een goed alternatief!

Gisteren nog het nachtleven van Sanya bezocht! Toffe avond gehad die ik nog steeds wel een beetje voel nu! Al met al vermaken wij ons hier uiterst goed en hoeven jullie helemaal geen medelijden met ons te hebben!

Overmorgen vertrekken we hier alweer richting onze laatste bestemming: Shanghai!!! De grootste stad van de wereld! (zo'n 20 miljoen inwoners). Daar verblijven we nog 2 weken en dan zit de reis er alweer op. Ook al lijkt Moskou een eeuw geleden, toch wel erg jammer dat het alweer bijna voorbij is. =(

Tot in Shanghai!

Oja, ik ben tijdens mijn bezoek in Yangshuo nog een onbekende diersoort tegengekomen. Misschien kunnen jullie mij helpen? Heb hem op de foto weten te krijgen. Zie hieronder:

Wouters

Weer mooie fotos bennie!
Leuk verhaal ook!

Word tijd voor een bittergarnituurtje op t neude;)

tot snel!

Jos

Zelf zes weken op vakantie geweest. Dat is dus peanuts bij jullie vergeleken. Trouwens ook dichter bij huis gebleven (Duitsland). Maar jullie hebben wel weer wat beleefd! De partij voor de dieren kennen ze zeker daar niet.
Wat betreft de kooklessen: binnenkort op tv? Er zijn genoeg nationale koks, die lang genoeg op tv. hebben doorgebracht. Ik ben benieuwd. Geniet nog maar volop en zie je volgende verhaal vol verwachting tegemoet.

lenny

vreemde diersoort, lijkt een foto van Marv, met zonder zwembroek :D Geniet nog van de rest van jullie vakantie!!! grts Lenny

Tim

Leuk verhaal en mooie foto's. Nog maar 2 weken.. Veel plezier! Ga ik nu is even Arjen's neus in China bewonderen..

john en marjan

Ha Ben,
we hebben weer van je verhalen genoten. Maar als hondenliefhebber is niet alles even leuk. Wat zijn er toch veel verschillen in gewoontes en tradities.
Toen je weg ging dachten wij: hij blijft een eeuwigheid weg. En nu is het aftellen al begonnen.

Geniet nog maar van de laatste weken. ik hoop dat dit niet je laatste verslag was.

Groetjes!!!

Erik en ellen

Weer een mooi verslag met mooie foto's! Dat het al weer bijna voorbij is... Wat gaat dat snel. Maar zoals wij zien hebben jullie wel een heerlijke reis om op terug te kijken. Wij zijn net terug uit Noorwegen (net voor de ellende daar!) en kijken ook terug op een prachtige vakantie. Gr. Erik en Ellen.