Rusland - Mongolië - China

Panda's, Tiger Leaping Gorge en meer zuidwest China

Zao shang hao! (= goedemorgen)

Weer een verhaaltje vanuit het oh zo prachtige China. Ik heb het idee dat ik al een jaar op pad ben zoveel hebben we al gezien. Moskou lijkt al zo lang geleden. Time flies when you're having fun zegt men, dat klopt zeker!

Panda's
Waar was ik gebleven, Chengdu geloof ik. In Chengdu hebben we het echt super gehad. Het is de de 4e grootste stad van China(>10 miljoen inwoners)na Beijing, Shanghai en Hongkong. Chengdu is ook de stad waar het grootste panda reservaat ter wereld zit. Natuurlijk konden we dit niet missen. Eric en Vivian waren ook in Chengdu en we gingen met hun en wat anderen naar het reservaat. Wat een gigantisch bijzondere beesten zijn dit zeg!

Het was alleen jammer dat het een guided tour was. Hierdoor konden we niet onze eigen route te bepalen. Er was ook een mogelijkheid om een baby panda vast te houden. Dit was alleen zo ontzettend duur (1000 Yuan = 110 euro) waardoor ik het toch maar niet gedaan heb. Het was namelijk maar voor 5 minuten en dan kon je weer gaan. Toch wel super gaaf om deze beesten gezien te hebben en wat een leven hebben die beesten zeg! Eten, slapen, eten, slapen... Heerlijk!

Verder in Chengdu was het plan om naar de 70 meter grote Buddha in Leshan te gaan. Alles was geregeledtotdat op de ochtend van vertrek mijn darmen protesteerden. Ik was al 4 dagen aan de diarree dus het leek mij niet zo'n goed plan om mee te gaan. Marv is samen met Eric en Vivian, Jenny (een Australische) en nog wat anderen wel gegaan. Check zijn blog voor het verhaal en de foto's. Die dag heb ik verder maar wat diarreeremmers genomen en wat bijgeslapen.

's Avonds voelde ik mij al een stuk beter en we hebben toch maar besloten uit te gaan in Chengdu, wat zeker de moeite waard was. In een soort van kroeg / danscafe gingen de voetjes van de vloer. En natuurlijk hebben we even wat locals ingemaakt met tafelvoetbal! :-)
Achteraf gezien bleek die tent een plek te zijn voor Chinezen om helemaal los te gaan en om een westerling op te pikken voor een zwoel nachtje!
Erg leuk om een keer uit te zijn geweest met de dertigers Eric, Vivian en Jenny!

Lijiang
De volgende ochtend lang in bed blijven liggen vanwege de tequila die we hadden genomen de vorige avond. Het einde van de middag ging ons vliegtuig naar Lijiang dus we moesten alsnog wel opschieten. Afscheid genomen van Erik en Vivian, die gaan verder naar het noorden, waar wij juist verder naar het zuidwesten gaan.
Het was toch wel erg relaxed om een keer te vliegen. Het duurde namelijk 5 kwartier terwijl de trein er ongeveer 30 uur over doet. We moesten nog ons best doen om de maaltijd die wij tijdens de vlucht kregen op tijd naar binnen te krijgen.

De 2e dag in Lijiang hebben we een fietstocht gemaakt naar het dorpje Baisha. De woonplaats van Dr. Ho. Een prachtig mannetje die mooi kan vertellen over zijn leven (ook al versta je de helft niet van wat hij zegt). Hij had allemaal papieren die vertaald waren in het Nederlands waar zijn leven op beschreven stond. Leuk om zijn ''kliniek'' te zien. Allemaal emmers met kruiden en andere goedjes. Het schijnt dat deze man al heel wat mensen heeft geholpen. Onder andere bij het genezen van kanker. Hij heeft ook onze hand gelezen en tegen mij gezegd dat ik gezond was. Tegen Marv zei die echter dat hij een wat zwakker verteringsstelsel had terwijl hij dat beter tegen mij had kunnen zeggen. :-)

Tiger Leaping Gorge
Een van de trips die we van tevoren al geboekt hadden die mij erg gaaf leek te zijn gingen we nu dan eindelijk doen. Tenminste dat dacht ik. Totdat op de morgen dat we opgehaald zouden worden door onze gids Marvin boven de wc hangt. Dr. Ho had dus toch gelijk, haha! Gelukkig was het geen probleem om de trip een dag uit te stellen. Alleen een nieuw busticket moeten kopen maar dat is gelukkig niet zo duur.

De Tiger Leaping Gorge was echt een super toffe trip. Jammer genoeg regende het de hele trip waardoor het uitzicht tussen de bergen wat minder was. Ook was de tocht hierdoor wat zwaarder dan normaal. Veel gladde stenen, diepe afgronden en steile bergen die beklommen moesten worden.

We begonnen op een hoogte van 2200 meter om vervolgends de eerst dag 6 uur te hiken naar 2900 meter (top) en iets te dalen naar de overnachtingplaats op 2700 meter. Het was een beste hike waar ik wel even heb moeten afzien. De 28 bounds is een berucht stukje waar we al veel over gehoord hadden. 28 bochten steil omhoog in de stromende regen was geen pretje. Ook het zuurstofgehalte in de lucht was lager had ik het idee.
Aangekomen op de overnachtingplaats kwamen Marv en ik erachter dat het misschien wel slim was geweest om droge kleren mee te nemen. Resultaat: slapen terwijl al je kleren te ''drogen'' liggen en de volgende morgen je zeiknatte kleren weer aantrekken. Lekker hoor!

De 2e dag was gelukkig maar 2 uur hiken naar het dorpje waar onze transfer stond te wachten. Deze 2 uur waren toch wel erg mooi omdat we langs allemaal watervallen kwamen waar we doorheen moesten hiken. Gaaf om te doen en een ontzettend mooi uitzicht!

Shangri-la
Na de hike waren we toch wel redelijk naar de klote. De transfer bracht ons naar Shangri-la. Een stadje dicht in de buurt van Tibet. Leuk om de cultuur daar te kunnen proeven. Mensen daar staan volgens mij een stuk positiever in het leven. Veel dansende mensen op straten en pleinen wat erg leuk was! Shangri-la ligt op een hoogte van 3700 meter wat ik weer merkte aan het zuurstofgehalte. Slapen ging lastig. Spierpijn van de hike en weinig zuurstof zorgde ervoor dat we niet zoveel hebben ondernomen in Shangri-la. Het was er wel prachtig weer! We hebben nog een Boeddhistische klooster bezocht met een enorm gebedswiel ernaast.

Dali
Na ongeveer een uur gezocht te hebben naar het busstation om een busticket naar Dali te kopen verlieten we Shangri-la. De bustrip duurde zo'n 8 uur en was niet echt een pretje. Marv was natuurlijk na een half uur alweer in dromenland. Heerlijk zo'n reismattie! :-) Ik zat vervolgens tussen de rochelende, rokende, boerende, stinkende, smakkende Chinezen die totaal geen manieren kennen. Ze legen de inhoud van hun keel en neus in het gangpad van de bus, roken aan een stuk door sigaretten op 20 cm afstand van je en het ergste is echt het smakkende geluid als ze de zonnebloempitten zitten te verslinden.. smak, smak!! Pff, wat een volk! Gelukkig hielpen mijn vrienden van the Big Bang Theory mij er doorheen te komen!

Blij aangekomen in Dali naar het Friends hostel gegaan waar we nu ook zitten. Prima hostel net buiten het stadje. Dali is een stadje met ongeveer 40.000 inwoners. Voor Chinese begrippen in dit klein. We hebben veel leuke verhalen over Dali gehoord en we zijn het erover eens dat het een prachtig stadje met een mooie omgeving is. Gisteren zijn we wezen mountainbiken naar een dorpje op 20 km afstand. We zijn door allemaal kleine dorpjes gefietst waar de locals hard aan het werk zijn op het land en in de bouw.

Tijdens de fietstocht hebben we geluncht bij een klein tentje waar een man voor zijn gezin zorgt door een klein restaurantje te runnen. We hebben een vis uitgezocht die vervolgens geslacht werd voor onze neus. Wel een beetje zielig om te zien. Maar hij was heerlijk!

Dali is een prachtig dorpje waar we nu nog denk ik 2 dagen verblijven. Er schijnt een mooie berg te zijn waar je kunt hiken of de kabelbaan kan nemen. Na Tiger Leaping Gorge wordt het waarschijnlijk dat laatste! :-)

We zijn van plan om na Dali richting Kunming te gaan. Dit stadje staat bekend om z'n relaxte mensen. We zijn erg benieuwd! Straks maar even een busticket kopen!

Zo, jullie zijn weer helemaal up to date! Ik vind het echt super om jullie reacties te lezen!

Bai tian(doei)

Ben

Reacties

Reacties

Pa en ma

Ha die Ben,

Prachtige foto's en spannende verhalen ! Leuk om eindelijk weer eens van je te horen uhh...lezen !
We gaan op internet zoeken naar de plekjes die je beschrijft. Zo kunnen we 'zien' waar je bent, want het georganiseerde gedeelte is nu voorbij. We weten nu niet meer vooraf waar je heen gaat of waar je bent, vandaar...
Veel plezier verder,
groet, pa en ma.

Howard

mary grosman is sunshine..... on a clowdy day! .... :p

lenny

wat leuk om weer je verhaal te lezen, wat een super reis! Die panda's zien er schattig uit, maar schijnen nogal chagrijnen te zijn :-) Dr. Ho is wel een klein mannetje, je leek wel een Yeti naast hem hihi. Heel veel plezier nog!! groetjes Lenny

Nina

Gave verhalen Ben! Echt leuk om te lezen en om te foto's te zien! Echt lachen die ongemanierde chinezen, dat herken ik wel uit Azië haha! Have Fun and keep on writing!
xxx

Tim

Klinkt goed! Waarschijnlijk lach je nu als je terug denkt aan die bus, zelfs dat is jaloers makend...

Later! En heel veel succes met je diarree!

koen

super vet! maar waar is de foto van die jenny ben wel benieuwd... :P

Wouters

Tjo Bennie,
Lekker bezig ouwe!
Kon je die vis niet ff zelf slachten?! ;)

Zelf ik word jalours als ik je verhalen zit te lezen achter de computer in een te warm ziekehuis in de nacht dienst.

Geniet er van!!!!!

Gr Jeroen

John S.

Prachtige verhalen, mooie foto's. Om jaloers op te worden. Maar eet je nu elke dag Chinees!!!!! Ook als ontbijt!!!

Veel plezier, Marjan en John.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!