Rusland - Mongolië - China

Kunming, Yuanyang en Guilin

Ni Hao!

Hier maar weer eens een verhaaltje van de (inmiddels) man zonder baard!
Marv en ik zitten nu lekker relaxed in Guilin te wachten tot we eindelijk met het bamboo bootje naar Yangshuo kunnen gaan. Eigenlijk was het plan om dit eergisteren te doen maar we kregen gisteren en ook vanochtend weer een telefoontje van onze gids dat het niet door gaat vanwege de overstromingen en de sterke stroming van de rivier. Tijd genoeg voor een blogje dus!

Dali
Ik had jullie verteld dat er nog een mooie berg in Dali was die we konden beklimmen. Ik zeg konden want we hebben na de Tiger Leaping Gorge maar besloten om de kabelbaan te nemen. Dit was toch wel erg fijn dan helemaal omhoog te moeten hiken. Eenmaal boven was er naast het mooie uitzicht niet zoveel te beleven. Er was een Boeddhistische tempel maar voor ons is dat inmiddels niet meer zo bijzonder, al zoveel van gezien!

Op zaterdagavond hadden Marv en zin om te gaan stappen in Dali. Dus wij rond een uur of 12 richting debest wel grotebarstreet die Dali heeft. Eerder op de avond daar al gegeten en het zag er heel gezellig uit. Eenmaal aangekomen was het compleet uitgestorven. Alle bars, clubsen pubs waren aan het opruimen en er was geen reet meer te beleven.Chinezen beginnen hier waarschijnlijk veel eerderdan in NL, ze stoppen inieder geval voor 12 uur met alles.Het blijft een vreemd volkje...

Kunming
We hadden goede verhalen gehoord over Kunming van andere reizigers. Aangekomen met de trein vanuit Dali een taxi gepakt naar een hostel aanbevolen door de Lonely Planet. Vanuit de taxi de stromende regen in om er vervolgens achter te komen dat het hostel vol was. Wij weer terug de regen in om een taxi te pakken. Dat ging echter niet zo gemakkelijk. Marvin is wel een half uur bezig geweest om er een te vinden en kwam vervolgens terug als een verzopen kip, zonder taxi! Mij lukte het natuurlijk wel binnen 10 minuten.. Ieder zo z'n skills he Marv!? =)

Aangekomen bij het 2e hostel kregen we te horen dat ook deze vol zat. Er was gelukkig nog een optie; we konden slapen in de TV room. Een kamertje met wat kussens en een enorme tv uit de jaren '80. Dat maar gedaan, was ook een stuk goedkoper! (2 euro voor een nacht) Bovendien hadden ze een enorme filmcollectie waar we natuurlijk even goed gebruik van hebben gemaakt!

Yuanyang
In Kunming hebben we verder niet zoveel uitgevoerd. We zijn eigenlijk vrij snel vertrokken naar de Yuanyang rijstterrassen wat echt een super beleving was!
Aangekomen na een busrit van ruim 6,5 uur werden we gelijk overgehaald door een gids om naar zijn dorpje te gaan. Wij samen met 2 Australiers daar naartoe vetrokken. De man was een fotograaf midden tussen de rijstterrassen en wist heel wat mooie plekjes te vinden.

We zijn dezelfde avond nog op pad gegaan om een mooie zonsondergang mee te maken. Na een aantal uurtjes gewacht te hebben hadden we helaas pech. Het was te bewolkt. Dan maar de volgende ochtend om 5.30 uur opstaan om de zonsopgang mee te maken. Na een nacht doorgebracht te hebben in een kamer met heel wat vriendjes (kikkers, motten, muggen, torren en nog wat familie van ze) was het wel de moeite waard om zo vroeg op te staan. De fotograaf wist een scenic spot waar de zonsopgang mooi te zien was. Het was schitterend!

Tijdens onze tochtjes door de rijstterrassen zijn een heel scala aan diersoorten tegengekomen. De meest vreemde dieren kwamen voorbij.Bekijk de fotoserie maar. Het allerliefste groepje dieren wat we tegenkwamen waren toch wel de eendjes. Marv leerde me hoe je er een uit het water moest ''grijpen.'' Ik heb besloten dat ik later een eend als huisdier wil, maar dan wel een tamme!

In Yuanyang zijn we verder nog door een straatje gelopen waar een markt bezig was. 2x per week is er een markt zei de gids en dan komt de locale bevolking allemaal bijeen om te handelen tussen allerlei diersoorten, groenten en fruit. Ze verkopen alleen allemaal hetzelfde. Erg leuk om alle oudjes te zien verkopen terwijl de kleintjes toekijken vanuit een doos:

Swallow's cavern
Na Yuanyang gingen we weer terug naar Kunming. Onderweg zijn we nog gestopt bij een grot waar zich enorm veel zwaluwen bevinden. Indrukwekkend om te zien. Helaas hebben de Chinezen de mooie grot omgetoverd tot een enorme toeristische trekpleister. Loop je in het donker, springen er oppeens overal felgekleurde lichten aan en hoor je een halleluja muziekje.. Toch jammer... Maar al met al was het wel leuk om te zien!

Naons bezoek aan de Swallow's cavern was het tijd om terug te gaan naar Kunming. Er wasechter nog een tussenstop gepland omdat het best een eind naar Kunming was. Maar toen we aan het wachten waren op de bus naar het stadje stopte er een Chinees voor ons die ons vervolgens helemaal naar Kunming kon brengen. Echt fantastisch en wat een mazzel! Ik ben z'n naam vergeten maar dit was echt de aardigste Chinees ooit! Nog bedankt man! Voor de foto, check Marv z'n blog!

Kunming
Eenmaal afgezet door onze Chinese vriendzijn we 's avonds nog het nachtleven van Kunming ingedoken. Het was nogal moeilijk om een geschikte plek te vinden. Na eerst een homotent bezocht te hebben (waar we pas laat achter kwamen)zijn we uiteindelijk bij een prima club beland waar ik versierd werd door een Chinees meisje die me vervolgens aan dr moeder koppelde! AAAAHHH!! Wel een topavond gehad verder!
De volgende dag wilden wenog vanuit Kunming nog naar het stenen woud. Echter waren er nog al wat problemen
met treinen en bussen richting Guilin waardoor we besloten hebben het stenen woud te skippen. We zouden dan nog een extra dag in Kunming moeten blijven waar we niet zoveel zin in hadden.

Guilin
Het treinreizen waren we inmidels wel gewend dachten we. Deze trein duurde echter 17uur en we sliepen op de bovenste bedden van een hardsleeper. Even voorstellen: ik kan dus niet rechtop m'n bed zitten, laat staan draaien! Na meerdere malen m'n kop en ellebogen te hebben gestoten toch heel aangekomen in Guilin.

Guilin ligt midden in het Karstgebergte. Wat we direct merkten aan de bergen. Overal zie je de welbekende lime stones. We hebben de eerste dag een bambootochtje gemaakt op de Li rivier met en mooi uitzicht en een mooie vogel.

Diezelfde Li rivier zorgt er nu alleen voor dat we nog steeds aan het wachten zijn op ons 2e bamboo tochtje naar Yangshuo, zo'n 60 km verderop. Maar desalniettemin is het prima uit te houden. Wel een beetje benauwd hier! Hoge luchtvochtigheid en zo'n 35 graden zorgt voor menig druppels op het voorhoofd! We verblijven nu in een super hostel genaamd Ming Palace hostel. Via internet hebben we geboekt en dat kostte ons welgeteld (let op) 1,07 euro per persoon per nacht! Vandaar dat het geen ramp is om hier te verblijven! =)

We zijn gisteren naar een acrobatenshow geweest hier in Guilin. Persoonlijk vond ik de Kung Fu show in Beijing toch beter maar er zaten wel wat leuke stukjes in. Die Chinezen kunnen dat wel, een showtje opvoeren! Achteraf even op de foto met de helden van de show!

Zoals ik jullie al vertelden gaan we dus (hopelijk) morgen naar Yangshuo waar vooral in de omgeving heel veel te doen is! Ik heb dr in ieder geval zin in!

Oja, vergeet niet de prijsvraag op Marv's blog te beantwoorden! Ben benieuwd naar het resultaat!

Zaj jian en tot in Yangshuo

Pa

prima een eend als huisdier. Maar wel in je eigen huis !!!

Gonneke

Ha Ben, het blijft erg interessant om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Maar.............hoewel ik bioloog ben, ik kan je helaas niet verder helpen met al die vreemde onbekende diertjes die je tegenkomt. Eendjes determineren is een stuk gemakkelijker ;-) Bljf genieten!!! groetjes

Jordi

Mooi verhaal Ben! Vooral dat je werd gekoppeld aan een moeder;) haha

Veel plezier nog en tot over een maandje!

Groetjes en wat broederliefde,

Jordi

Jamie

Hi Ben, wat een avonturen maken jullie mee, zeg! Super leuk om te lezen

tot over een maandje!

X