Rusland - Mongolië - China

Beijing, Q-dag, Birthday, Nightmarket en Xi'an

Een goedenavond allemaal!

Hier een verhaaltje vanuit Xi'an. Ik ben net ongeveer 2,5 uur bezig geweest om foto's te uploaden dus ik ga het niet al te lang maken :-)

Beijing
De afgelopen 2 weken zijn we in Beijing geweest. Eigenlijk hebben we alle bijzondere toeristische plekken wel bezocht. De Forbidden City, de Lama Temple, de Temple of Heaven, de Chinese muur en het Olympisch park. Maar toch hebben Marv en ik denk ik nog maar 10% van heel Beijing gezien. Wat een enorme stad is dit zeg!

We zijn naar een Kungfu show geweest in Beijing. Super gaaf om te zien! Na afloop heb ik de dvd en cd gekocht, alleen ben ik deze nu alweer kwijt! Balen!

Q-dag
Koninginnendag in Beijing, daar hadden we nog niet zo'n voorstelling van eigenlijk. We zijn op jacht gegaan naar de meest foute oranje outfit. Mooi hoedje, shirtje, parapluutje en natuurlijk de nagellak. Dat is al de 2e keer deze reis dat ik nagellak gebruik. Marv en ik dachten het bijzonder goede idee te hebben dat nagellak ook wel te gebruiken is als schmink. Echter brand dat nogal op je huid en dat hebben we gemerkt...
We hebben wel echt een topavond gehad. Van Dobben bitterballen en Old Amsterdam kaas, wie had dat gedacht! Best lachen om midden in Beijing een party te hebben met alleen maar Nederlanders! :-)
Na afloop van het feest had ik Beatrix mee naar huis genomen. Dit was een silhouhet van 1.80 meter lang. Het was daarom ook een hele klus om d'r mee te nemen in de taxi! Ik zal jullie maar niet vertellen wat Bea allemaal is overkomen in het hostel op deze openbare blog; je weet maar nooit! In NL is er nog wel een leuk filmpje voor jullie waarin Marvin een aanzienlijke hoofdrol is speelt.. =)

Birthday
Heel toevallig was er nog een andere Nederlandse gast die op 4 mei jarig was, Joost. Dit gingen we mooi even combineren! Eerst zijn we lekker met z'n allen Peking eend wezen eten in een restaurant. Was erg lekker!

Daarna zijn met zo'n 10 man naar een barstreet gegaan waar vervolgens geen reet te beleven was. Dus maar gauw de taxi gepakt (2 euro) en naar een voor ons al bekende club geweest, the Mix. Hier een super avond gehad! Vooral het dansen met Chinese mensen is echt geweldig. Check de foto hieronder maar!

Nightmarket
Wat ook een hele ervaring voor ons was, was de night market. Een enorme rij kraampjes met het meest vreemde voedsel. Jaja, bravo voor Marvin dat je schorpioen heb gegeten ;-)! Ik ben fier op je! Verder waren er nog veel meer delicatessen. Zoals maden, slangen, spinnen, hond, kat, duif, zeester, vreemde garnalen en nog veel meer! Oh, btw: de schorpioenen hieronder die leefden nog voordat ze de frituur in gingen...

Arm, arm duifje toch.. Je was wel lekker! :-)

Olympic park
Als laatste zijn we nog naar het Olympisch park geweest. Vooral 's avonds was dit erg mooi! Enorme gebouwen, parken en stadions! Natuurlijk het Olympisch stadion maar ook de bijvoorbeeld het zwembad: the Icecube.

Helaas was het stadion niet open. We konden dus alleen genieten van het prachtige stadion vanaf de buitenkant.

Xi'an
We zijn nu 2 dagen in Xi'an en we zijn nog van plan om naar het Terracotta leger te gaan en een bezoekje te brengen aan het Moslim quarter. Gisteren hebben we een trip over de stadsmuur gemaakt op een tandem, hilarisch! Verder zijn we al wezen stappen maar dat gaan we vast nog wel een keer doen!

Voor nu was dit het even. Het volgende verhaal zal denk ik vanuit Chengdu komen. Daar gaan we 13 mei met de trein naartoe.

Ni hao!

Trans-Siberie express, Irkutsk, Mongolie & Beijing

Het heeft even geduurd maar hier is dan eindelijk weer een verhaaltje! Waarschijnlijk hebben veel van jullie al het een en ander van die Chinees gehoord.. Hij blijft me maar volgen, kom niet van hem af!

De laatste dagen Moskou waren nog wel gaaf. Eindelijk het Kremlin bezocht. Met de bankpas van Marvin allebei een ticket van 200 roebels ipv 700 roebels weten te scoren. We blijven nog steeds Nederlanders he! Het Kremlin was wel echt gaaf om te zien. Veel bewaking overal. Ik was nog geen 5 minuten binnen of ik werd al teruggefloten omdat ik op een of ander grasveldje stond wat kennelijk niet mocht. 's Avonds lekker wezen stappen! Was een gave tent en oh wat veel mooie vrouwen heeft Rusland toch! Marv heeft er nog een weten te strikken, ook al waren er natuurlijk nog veel mooiere. ;-)

De volgende dag hebben we afscheid genomen van Willem-Jan, Annemijn, Aniek, Lise & Merijn. Echt super dat we bij hun konden blijven. Geweldige kids zijn het!

We gingen ruim van tevoren weg naar het treinstation. Lees 1,5 uur. Maar omdat die Russen zo goed Engels op school leren (niet dus) konden we het juiste station niet vinden. We zagen de reacties van jullie al voor ons: '' dat kan ook alleen jullie overkomen.'' Gelukkig vonden we 15 minuten voor vertrek de juiste trein. Helaas geen tijd meer gehad om boodschappen en geld voor 5 dagen treinen te halen maar we hebben het in ieder geval gehaald!

De 5 dagen naar Irkutsk waren echt super! We hebben wat Nederlanders, Zwitsers, Zweden, Denen, Duitsers en Australiers ontmoet. We zijn veel opgetrokken met Eric en Vivian, een NL stel op leeftijd. (30 en 34 jaar). Maar zeker jong van geest! Veel gekaart en vooral erg veel gelachen! De laatste avond in de trein was echt koning. Wewerden allemaal uitgenodigd om wat te komen drinken bij 3Russische jongens. Dewodka vloeide rijkelijk! Wezaten met 13 mensen in 1 coupe. Die normaal gesproken geschikt is voor 4 personen! Top avond gehad. Devolgende ochtend was echter wat minder vanwege de kater. =P

De aankomst in Irkutsk vond ik erg fijn. Eindelijk weer is even de benen strekken en wat van de natuur zien! We werden naar het dorpje Lisvtyanka aan het Baikalmeer gebracht. Hier verbleven we 2 dagen in een chalet. Het Baikalkmeer was nog compleet bevoren wat het wel een beetje een mythisch gevoel gaf. Erg gaaf om te zien!

De dagen in Irkutsk waren wat minder fijn verder omdat ik van Silvie te horen kreeg dat ze niet verder wilde met onze relatie. Dat was wel even een flinke domper. Ik denk dat veel van jullie het inmiddels al weten maar ik laat het toch nog maar even via deze weg horen. Verder in Lisvtyanka niet zoveel gedaan, voelde me niet zo erg in m'n hum. Heb gelukkig nog wel fijn contact met haar kunnen hebben. Ik ga gewoon verder met mijn reis en moet maar kijken hoe het is als ik terugkom. Voor nu veranderd er namelijk niet zoveel.

Het volgende stukje treinen was richting Mongolie. Het was iets minder gezellig in de trein omdat alle andere backpackers een dag later naar Mongolie gingen. Bij aankomst in Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolie, zijn we naar een Boedistische tempel geweest. Erg indrukwekkend! We hebben alle 200 bidmolens rondgedraait, was een hele activiteit! Verder zijn we nog naar een enorm plein met een beeld van Gengiskhan geweest. (hoop dat ik de naam zo goed schrijf).

De 2 volgende dagen verbleven we bij een Nederland-Mongoolse familie in een gertent. Echt ontzettend gaaf om dat mee te maken! Bert, de Amsterdammer waar wij bij verbleven, is echt een toffe vent. Hij kan prachtig vertellen over de Mongoolse cultuur en het alledaagse leven. Hij kan vloeiend Mongools en woont er ook al zo'n 13 jaar. Tijdens het verblijf in Terelj NP, de plek waar de ger stond, hebben we nog paardgereden! Ik had dat nog nooit gedaan maar had het redelijk gauw onder de knie. Volgens mij had mijn paard nog nooit zo'n enorme vent gehad want na 1,5 van de 3 uur durende tocht kapte hij ermee en ging hij op de grond zitten! Ik was echt stomverbaasd! Vervolgens kreeg ik het paard van de gids. Een jong, sterk en vooral erg snel paard! Galoperen was echt super gaaf om te doen! En Lenny, ik heb het voor elkaar gekregen om niet van m'n paar te donderen! Marvin daarintegen ;-)!

Verder was het overnachten in de gertent ook een hele belevenis. Naast het kriebelen van de oude dekens was het echt enorm koud 's nachts. De vrouw van Bert vertelde ons dat het 's winters wel -40 graden Celsius kond worden terwijl het 's zomers 40 graden in de plus kan worden!! Voor het slapen stookten we daarom nog maareen vuurtje. Maar na 4 uur is dat hout ook op. Vervolgens moet je dus om 5 uur 's nachts je bed uit om een vuurtje te maken, we hebben erg gelachen!

Onze verwachtingen van het eten in Mongolie waren niet al te hoog. We waren al voorbereid om die megazoute yakmeld. Daarintegen kregen we gewoon een dikke biefstuk, gebakken aardappeltjes en salades. De 2e dag kregen we lekker oer Hollandse hutspot. Hoe lekker is dat!

Daarna was het tijd om vanuit Ulan Batorde trein richting Beijing te pakken. Hoe toevallig het ook weer was sliepen we in dezelfde coupe als Eric & Vivian. Ook de andere reizigers van de reis naar Irkutsk waren weer in deze trein wat het erg gezellig maakte!

1,5 dag in de trein was het naar Beijing. Ik had echt mega veel zin om dan eindelijk naar China te gaan! Bijhet aanrijdenop het perron zei Eric voor de grap. Kijk Ben, dat meisje daar is jullie gids. (Er stonden tientallen mensen op het perron). Later toen de trein stilstond bleek dat ditzelfde meisje het bordje omdraaide met dhr. van Eck & dhr. Chin erop! Super grappig! (moest je bij zijn). Onze gids voor de eerste dagen in Beijing heet Lora (of Laura, weet ik het). Ze kon erg leuk vertellen over de verschillende tempels en pleinen waar we geweest zijn. Onder andere de verboden stad waar het krioelde van de Chinezen. Het zijn echt net mieren die mensen! Overal duiken ze op. Wat wel leuk is dat veel Chinezen met me op de foto willen. Soms voel je je net een beroemd persoon! Helaas willen ze Marvin niet, hij zal wel te normaal zijn ofzo! =)

Verder hebben we nog de Temple of Heaven gezien, de enige Lama Temple in Beijing en natuurlijk the Great Wall! Wat een enorm bouwwerk is dat zeg! Pff, niet te geloven. Wij zijn naar een stuk muur geweest waar het niet zo toeristisch was. Sommige stukken waren wel heavy om te lopen maar wat een uitzicht! De dag ervoor hadden we in de Lama Templebij het Boeddha beeld voor detoekomst gebeden dat het mooi weer moest zijn de volgende dag! Gelukkig heeft hij die gebeden gehoord, het was prachtig weer en ik heb wat mooie pictures kunnen schieten!

Het is alleen wel lastig om foto's nu online te kunnen zetten. De internet verbinding in het hostel waar we nu verblijven is niet zo snel. Wat inhoudt dat het een paar uur duurt voordat we wat foto's kunnen uploaden. Ik zal zsm proberen wat foto's online te zetten! Wat ook nog wel vervelend is, is dat de Chinese overheid nog al wat internet websites blokkeert. Onder andere Facebook. Erg jammer, de reacties op Facebook kunnen wij dus niet lezen.

Ik denk dat dit verhaal zo wel lang genoeg is anders wordt het ook zo'n boek om te lezen! Het volgende verhaaltje zal denk ik uit Xi'an komen. Mail en reageer vooral zodat ik ook weet hoe het in NL is! Heb al het een en ander gehoord maar keep going please!

Groetjes aan iedereen!

Ben

Roebels, Kremlin & Red Square

Daar is dan het eerste verhaal van onze reis!

Na afscheid van Silvie, pa en m'n zus genomen te hebben (Ma moest gewoon werken) namen wij om 11.50 uur het vliegtuig naar Moskou. Aangekomen op Sheremetjevo airport was het even zoeken hoe we bij de familie van Tim moesten komen. Uiteindelijk maar een taxi gepakt wat wel 2000 roebels kostte. (Omgerekend 50euro) De taxichauffeur wist echter de weg niet. Na wel 3x over dezelfde brug te zijn gereden, wel 10x te zijn gestopt om het te vragen en 2 uur verder kwamen we dan eindelijk aan bij de familie van Tim. Het was inmiddels 20.30 uur. We hebben even kennis gemaakt en zijn toen gauw gaan slapen om de volgende dag vroeg op te staan.

Wat wel grappig was is dat we dachten dat we het sushi eten even 3,5 maand moesten vergeten. Komen we aan op het vliegveld in Moskou, eerste wat we zien is een sushi tentje! Dat gaat wel goedkomen dus :)!

Met een busje en de metro kom je zo in het centrum werd ons verteld. Er kwam alleen geen busje. Wij een grote bus gepakt en uiteindelijk toch bij de metro aangekomen. De metro van Moskou is echt enorm fascinerend. Ik was nog nooit met de metro geweest maar veel mooier kan het volgens mij niet worden. Enorme gangenstelsels en alle stations zijn bewerkt met mozaik, schilderingen en andere mooie kunstwerken. In de lonely planet stond dat er dagelijks meer dan 1 miljoen mensen gebruik maken van de metro van Moskou. Dat is meer dan Londen en NY samen!

Uiteindelijk na wat verschillende overstappen te hebben gemaakt konden we naar het rode plein met de welbekende basiliek. Check de foto's maar. Echt een enorm plein waar je de communistische trekjes nog goed kunt herkennen. In heel moskou trouwens. Naast bijna elk modern gebouw vind je wel een standbeeld van een russische (ex)leider.

Vandaag wilden we naar het Kremlin gaan. Bleek dat deze gesloten was op donderdag. Hebben wij weer. Dat wordt dus morgen. Vandaag hebben we verder enorm veel gelopen. We wilden naar een chocoladefabriek gaan; bleek dat deze al lang niet meer bestaat. Het ging lekker vandaag! We zijn nog naar een enorm winkelcentrum op het Rode Plein geweest, het GUM. Marvin ging even de lunch halen bij een restaurantje. 2 broodjes zalm, 700 roebel. (= meer dan 10 euro per broodje!!!) Thnx Marv! Daarna voor 200 roebel nog lasagna en pizza gehaald aangezien het broodje niet zo vullend was.

Dat is het zo'n beetje tot nu toe! Heb zeker zin in morgen; Kremlin is wel een van de hoogstandjes van Moskou! We vermaken ons verder prima met de kids van ons slaapadres! Na afloop zijn wij onderhand meer moe dan de kids zelf, en ik ben nu volledig op de hoogte van het ingewandenstelsel van een paard!

Tot gauw weer!

Groetjes, Ben

Nog 4 nachtjes!!

Beste vrienden, familie & collega's,

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik samen met Marvin de plannen had om te gaan reizen naar het verre oosten. We hebben er lang op moeten wachten maar nu is het echt bijna zover! Over 4 nachten stappen Marv en ik het vliegtuig in naar Moskou om de lokale wodka tot ons te nemen. Bier schenken ze daar namelijk niet zoveel als in NL, het is daar namelijk nog 15 graden onder 0!

Ik zal proberen om de reis in het kort even samen te vatten:

5 april vliegen Marv en ik richting Moskou om hier 5 dagen Communistische cultuur op te snuiven. Vervolgens nemen wij vanuit Moskou de Trans-Siberië express richting het oosten van Rusland. We maken hier een stop om een aantal dagen aan het Baikalmeer te verblijven. Daarna pakken we de trein weer om een stop in Mongolië te maken waar we een paardrijtocht hebben. Ik heb vernomen dat het dwergpony's zijn dus ik heb nu al medelijden met dat arme beestje!

Na Mongolië komen we aan in het almachtige China waar wij in totaal 3 maanden zullen blijven. Wij reizen vanuit Beijing, de hoofstad van China, via Xi'an naar Chengdu. Dit ligt in het zuidwesten van China.

Een gedeelte van de reis staat vast maar de laatste 1,5 maand is nog vrij in te vullen. We moeten dan wel nog even 3500 km afleggen richting Shanghai want daar gaat onze vlucht op 19 juli terug naar Amsterdam. Met Marv's verleden gaat het een hele klus worden om deze vlucht op tijd te pakken!

Ik zal jullie zo goed mogelijk proberen op de hoogte te houden van al onze avonturen. Laat vooral berichten achter bij mijn verhalen. Ik wil natuurlijk wel weten wat de roddels op het werk zijn en wie er nou weer bij wie een blauwtje heeft gelopen

Wink
!

Het mag duidelijk zijn dat ik natuurlijk enorm veel zin heb in deze reis! Vanavond nog een feestje in het stamcafe met mijn vrinden, morgen nog een surprise avondje en dan schiet het al aardig op!

Het volgende berichtje zal vanuit het koude Moskou zijn!

Leuk dat jullie mijn verhalen volgen!